Beinhinnebetennelse


smerte på framsida av leggen, oftest på skinnbeinets innside, da leggmusklene som fester inn her “drar” i beinhinna. Du vil ofte oppleve smerter ved bla løping, særlig på hardt underlag. Trykkømt i muskulaturen inn mot skinnleggen.

Hva kan du gjøre?
– Sitt med det ene benet over det andre. Trykk med dine fingrer inn i den ømme leggmuskulaturen,

det må gjerne gjøre litt vondt. Hold dette trykket og rull på foten i store sirkler. Husk å puste! Kjenn at smerten slipper litt taket, finn et nytt punkt og repeter.

Hva kan vi gjøre?
-massasje og tøy for å minske draget i beinhinna.
-justere ledd i fot og rygg for å få en jevnere fordeling av belastninga når du løper.

Les mer:

  • Synonyme betegnelser: Medialt tibialt stressyndrom, shin splint, pretibial periostitt, medial traksjonsperiostitt
  • Gjentatt drag i muskel/sene-festet for mediale del av m.soleus eller tibialis posterior langs mediale del av tibia, spesielt de distale 2/3
  • Dysfunksjon i tibialis anterior er også ofte involvert i skaden
  • Ved langvarig og repetert belastning utvikles en inflammasjon i muskelfestet i periost
  • Muskelhypertrofi og stølhet i forbindelse med intense treningsperioder antas å være en viktig utløsende årsak, og smertene kommer fra en betennelse, fibrosering og fasciefortykkelse inn mot benhinnen på medialkanten av tibia, spesialt de distale 2/3 av denne
  • Tibiaperiostitt kan forekomme isolert eller sekundært til annen skade, f.eks. stressfraktur eller kronisk fremre kompartmentsyndrom
  • Styrkeøvelser: ◦ ◦ ◦
  • Proprioseptiv trening ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ Wilder RP, Sethi S.. Overuse injuries: tendinopathies, stress fractures, compartment syndrome, and shin splints.. Clinics in sports medicine 2004; 23: 55-81. Strakowski JA, Jamil T.. Management of common running injuries.. Physical medicine and rehabiltation clinics of north america 2006; 17: 537-52.

Video øvelser

Trenger du behandling?

Vi kan hjelpe deg.

Del gjerne

Facebook
Twitter
LinkedIn